De modelbaan 't Heufke is de voortzetting van het N-modulebaan-project van de MSVW uit de late jaren '90 van de vorige eeuw. Dit project is al een aantal jaren geleden opgehouden te bestaan.
Opbouw:
De baan is het privé-eigendom van twee leden van de MSVW. Thans bestaat de baan uit 13 modules in de schaal N, 1:160, spoorbreedte 9 mm. Eén module heeft de functie van opstelsporen/schuifstation. Wat betreft de maatvoering zijn alleen de afmetingen van de bakken en de ligging van de sporen aan het einde van de modules vastgelegd. Onderwerpen en thema zijn aan de bouwer zelf om naar eigen fantasie en kunnen in te vullen (Nederlands georiënteerd). Momenteel is de baan in het MSVW-clubgebouw, uit plaatsgebrek gedeeltelijk, in U-vorm opgebouwd. In de gehele opstelling staat de baan in een W-vorm en beslaat een oppervlakte van 10 x 4 meter.
Scenery:
In een fictief landschap zijn met veel liefde voor het detail authentieke, deels niet meer bestaande, gebouwen uit Weert of de regio gebouwd. Dit gebeurde aan de hand van foto's of zo mogelijk, tekeningen. De maten zijn overgezet op plastic plaat (polystyreen) waar dan de gebouwen van gemaakt werden. De gebouwen, bovenleidingmasten, seinpalen, bomen zijn uit eigen 'productie', dat wil zeggen, zelf met de hand gemaakt. Enkele highlights zijn het kasteel Neuborgh bij Gulpen, het fabrieksgebouw met een werkende draaischijf en de door wind (zonder motor) aangedreven windmolen St. Jan uit Stramproy.
Materieel
Gereden wordt analoog in twee stroomkringen of, na omschakeling van het systeem, digitaal. Omdat er geen dienstregeling bestaat, kan het gebeuren, dat een stoomtrein samen met een moderne containertrein op het spoor rijdt. Er wordt niet alleen gereden met Nederlands materieel.
Locaties:
Het eerste openbare optreden met de modulebaan 't Heufke was tijdens de Udense Modelspoordagen in 2006. Sindsdien is de baan met veel succes op diverse tentoonstellingen/beurzen in het binnen- en buitenland te zien geweest, waaronder Eurospoor in Utrecht, Treinbeurs in Maastricht, German Rail 2011 in Hannover en 2013 in Bremen.